§ 1.
1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Raciborski Klub Koszykówki – Akademicki Związek Sportowy Racibórz i w dalszych postanowieniach statutu nazywane jest Klubem.
2. Raciborski Klub Koszykówki – Akademicki Związek Sportowy w Raciborzu, może używać nazwy skróconej RKK – AZS Racibórz.
§ 2.
1. Siedziba Klubu mieści się w Raciborzu przy ulicy Słowackiego 55.
2. Klub jest stowarzyszeniem osób fizycznych, zawiązanym dla realizacji celów statutowych.
3. Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
4. Dla realizacji celów statutowych Klub może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
5. Klub jest zawiązany na czas nieograniczony i posiada osobowość prawną.
6. Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.), ustawą Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 tekst jednolity z późn. zm.), ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873) oraz własnym statutem.
7. Klub może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji realizujących podobne cele statutowe.
§ 3.
1. Działalność Klubu oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków.
2. Do realizacji celów statutowych Klub może zatrudniać pracowników.
3. Prezes Klubu jest pracodawcą dla przyjmowanych i zwalnianych pracowników.
4. Prowadzona działalność jest nieodpłatna i nie nastawiona na zysk.
§ 4.
Klub może posiadać flagę, sztandar i używać wyróżniającego go klubowego znaku graficznego.
§ 5.
1. Celem RKK – AZS Racibórz, jest prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i turystyki szczególnie poprzez:
1) stwarzanie właściwych warunków do uprawiania sportu,
2) prowadzenie szkolenia specjalistycznego w wybranych dyscyplinach sportowych,
3) propagowanie rozwoju wychowania fizycznego i zdrowotnego,
4) organizowanie bezpiecznych widowisk sportowych zapewniających wartościową formę wypoczynku i stanowiącą czynnik integracyjny mieszkańców Raciborza,
5) prowadzenie programów profilaktyki uzależnień.
2. RKK – AZS Racibórz opiera swoją działalność na szeroko pojętej współpracy między szkołami, placówkami oświatowymi, klubami sportowymi, stowarzyszeniami, organizacjami pożytku publicznego oraz osobami prywatnymi.
3. RKK – AZS Racibórz realizuje swoje cele poprzez:
1) organizowanie życia sportowego wśród swoich członków, a także ich udział
w imprezach i zawodach sportowych w kraju i zagranicą,
2) organizowanie obozów sportowych i turystycznych,
3) propagowanie zdrowego stylu życia i krzewienie kultury fizycznej wśród młodzieży,
4) organizowanie imprez sportowych, rekreacyjnych i kulturalno – oświatowych,
5) świadczenie na rzecz swoich członków oraz innych osób fizycznych i prawnych usług o charakterze sportowym i poza sportowym,
6) współdziałanie z innymi stowarzyszeniami kultury fizycznej działającymi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
7) zaopatrywanie swoich członków i innych osób fizycznych i prawnych w sprzęt sportowy, rekreacyjny i turystyczny.
§ 6.
1. Członkami Klubu mogą być osoby fizyczne i prawne o pełnej zdolności do czynności prawnych i niepozbawione praw publicznych..
2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Klub.
3. Członkowie Klubu dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) wspierających,
3) honorowych.
4. Członkiem zwyczajnym Klubu może być każda osoba fizyczna, która:
1) złoży deklarację członkowską na piśmie,
2) przedstawi pozytywną opinię dwóch członków Klubu.
5. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych Klubu wymaga podjęcia stosownej uchwały przez Zarząd Klubu.
6. Niepełnoletni mogą być członkami zwyczajnymi klubu za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych z ograniczeniami wynikającymi z art. 3 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 tekst jednolity z późn. zm.).
7. Członkiem wspierającym Klub może zostać osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną służącą realizacji celów statutowych Klubu.
8. Członkiem wspierającym zostaje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu Klubu.
9. Członkiem honorowym Klubu może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Klubu na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków Klubu.
10. Wniosek o nadanie tytułu Członka Honorowego kieruje do Walnego Zebrania Członków Klubu grupa co najmniej 10 członków zwyczajnych Klubu.
§ 7.
1. Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1) biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Klubu,
2) korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Klubu,
3) udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Klub,
4) zgłaszania wniosków związanych z działalnością Klubu.
2. Członkowie zwyczajni mają obowiązek do:
1) brania udziału w działalności Klubu i realizacji jego celów,
2) przestrzegania statutu i uchwał władz Klubu,
3) regularnego opłacania składek członkowskich.
3. Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Klubu, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
4. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Klubu.
5. Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
§ 8.
1. Utrata członkostwa następuje na skutek:
1) pisemnej rezygnacji złożonej do Zarządu Klubu,
2) wykluczenia na mocy decyzji Zarządu Klubu, z powodu łamania statutu lub nieprzestrzegania uchwał władz Klubu,
3) notorycznego nie uczestniczenia w pracach Klubu,
4) nie płacenia składek członkowskich przez okres sześciu kolejnych miesięcy,
5) utraty praw publicznych na mocy prawomocnego wyroku sądu,
6) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
2. Od decyzji o nie przyjęciu do Klubu lub o wykreśleniu przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zebrania Członków Klubu na piśmie, w okresie 14 dni od dnia jej otrzymania.
3. Do czasu powzięcia decyzji przez Walne Zebranie Członków Klubu odwołującemu się nie przysługują prawa członkowskie.
§ 9.
1. Władzami Klubu są:
1) Walne Zebranie Członków Klubu, zwane dalej „Walnym Zebraniem”
2) Zarząd Klubu zwany dalej „Zarządem”,
3) Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja władz Klubu trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym, w zależności od decyzji Walnego Zebrania, bezwzględną większością głosów.
3. Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
§ 10.
1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Klubu i może być zwołane jako zwyczajne lub nadzwyczajne..
2. W Walnym Zebraniu biorą udział:
1) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
2) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
3. Walne Zebranie zwyczajne jest zwoływane co najmniej raz do roku przez Zarząd .
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Klubu.
5. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed wyznaczonym terminem zebrania.
6. Uchwały Walnego Zebrania zapadają bezwzględną większością głosów.
7. Walne Zebranie jest prawomocne przy obecności co najmniej połowy członków w pierwszym terminie i bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie o ile termin ten został podany w zawiadomieniu.
§ 11.
1. Do kompetencji Walnego Zebrania należą:
1) określenie głównych kierunków działania i rozwoju Klubu,
2) uchwalanie zmian statutu,
3) wybór i odwoływanie władz Klubu,
4) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
5) udzielanie lub nieudzielanie absolutorium Zarządowi i Komisji Rewizyjnej,
6) uchwalanie budżetu Klubu,
7) uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Klubu,
8) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia w poczet członków honorowych,
9) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków klubu, Zarząd lub Komisję Rewizyjną,
10) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
11) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Klubu i przeznaczeniu jego majątku,
12) podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Klubu.
§ 12.
1. Zarząd jest powołany do kierowania działalnością Klubu zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania i reprezentuje Klub na zewnątrz.
2. Zarząd składa się z 5 osób, których wybiera Walne Zebranie spośród swoich członków.
3. W skład Zarządu wchodzą:
1) Prezes,
2) Wiceprezes ds. sportowych,
3) Wiceprezes ds. organizacyjnych,
4) Sekretarz,
5) Skarbnik.
4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
5. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Klubu.
6. Do kompetencji Zarządu należą:
1) realizacja celów Klubu,
2) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania,
3) sporządzanie planów pracy i budżetu,
4) sprawowanie zarządu nad majątkiem Klubu,
5) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Klubu,
6) przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających,
§ 13.
1. Komisja Rewizyjna jest kolegialnym organem kontroli i nadzoru, odrębnym od organu zarządzającego i niepodlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej.
2. Członkowie organu kontroli i nadzoru nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
3. Członkowie organu kontroli i nadzoru nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej.
4. Komisja składa się z 3 członków w tym Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza wybranych przez Walne Zebranie.
5. Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzenia co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Klubu ze szczególnym uwzględnieniem celowości i gospodarności działań.
6. Komisja Rewizyjna przedkłada Walnemu Zebraniu sprawozdanie oraz posiada wyłączne prawo stawiania wniosku w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu.
7. Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień oraz usunięcia ewentualnych nieprawidłowości.
8. Członkowie Komisji Rewizyjnej z tytułu pełnienia funkcji mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2001 r. Nr 26 poz. 306 z późn. zm.).
§ 14.
1. W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej – władzom przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków klubu.
2. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
§ 20.
1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania się Klubu podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby delegatów uprawnionych do głosowania.
2. Walne Zebranie może uchwalić rozwiązanie Klubu, o ile ta sprawa była objęta porządkiem obrad, podanym w zawiadomieniu do wiadomości wszystkim członkom Klubu.
3. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określi sposób likwidacji i cel na jaki przeznaczony zostanie majątek Klubu.
§ 21.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy prawa ogólnie obowiązujące.